تبلیغات
اصول تربیت فرزندان-روضة الاطفال - اهمیت وجایگاه تربیت کودکان
اصول تربیت فرزندان-روضة الاطفال

خداوند متعال انسان را برای حمل بار سنگین امانت خویش برگزیده و متقابلاً در وجود وی استعدادهای بیشماری به ودیعت گذاشته است تا به كمك آنها بتواند مسئولیت و رسالت خویش را به شیوه درست و صحیح اداء نماید .

انسان در تمامی مراحل زندگی خویش دارای احساس و شعور بوده و با احساس و شعوری كه از بدو تولد بدان خوگر شده و بر صفحه خالی ذهن وی نقش بسته است زندگی می‌كند.

از این رو، بدو تولد و مراحل اولیه زندگی در ساخت و ساز و اصلاح و تكامل زندگی انسانی نقش مهم و اساسی دارد .

خداوند متعال انسان را برای حمل بار سنگین امانت خویش برگزیده و متقابلاً در وجود وی استعدادهای بیشماری به ودیعت گذاشته است تا به كمك آنها بتواند مسئولیت و رسالت خویش را به شیوه درست و صحیح اداء نماید .

انسان در تمامی مراحل زندگی خویش دارای احساس و شعور بوده و با احساس و شعوری كه از بدو تولد بدان خوگر شده و بر صفحه خالی ذهن وی نقش بسته است زندگی می‌كند.

از این رو، بدو تولد و مراحل اولیه زندگی در ساخت و ساز و اصلاح و تكامل زندگی انسانی نقش مهم و اساسی دارد .

خشت اول چون نهد معمار كج                 تا ثریا مـی رود دیـــوار كج

بر همین مبنا جهت رشد استعدادهای علمی، تربیتی و اخلاقی نونهالان در تمامی مراكز علمی جهان، برنامه‌هایی منظم در نظر گرفته شده و به شیوه‌های مختلف این استعدادهای نهفته و بالقوه بیدار، بارور می‌شوند.

با توجه به اینكه ذهن كودكان از قید و بندهای زندگی آزاد و رها می‌باشد، تعیین سمت و سو و جهت دهی درست و صحیح بدان، در همین اوان نقش غیرقابل انكار و اساسی دارد.

آموزش و پرورش دینی و اخلاقی كودكان و ایجاد روحیه بلند و بالای دینی  وعقیده و عمل درست و صحیح اسلامی در وجود آنها، اساسی‌ترین عملی است كه هر كودك مسلمان از آن ناگزیر است.

آیات قرآنی و احادیث بیشماری بر این مطلب تاكید دارد .

بر اساس طبقه بندی استاندارد بین المللی آموزش و با تكیه بر یافته های علومی همانند روانشناسی، زیست شناسی، جامعه شناسی و ... و با توجه به آرای متخصصین تعلیم و تربیت ، آموزش كودكان پیش از دبستان در سنین 3 تا 6 سال از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد . اهمیت و جایگاه آموزش در دوران پیش از دبستان و نقش آن در بهبود روند رشد و پرورش كودكان در زمینه‌های مختلف و دوره‌های آتی تحصیل و زندگی بر كسی پوشیده نیست . از آنجایی كه مناطقی از جامعه اهل سنت ایران نسبتاً از قافله رشد و ترقی فرهنگی و آموزشی جوامع عقب مانده است نیاز مبرم وجود دارد تا در راستای رشد و ترقی فرهنگی و آموزشی جامعه اهل سنت بر مبنای اصول و موازین دینی و مذهبی گامی برداشته شود و برای رشد استعدادهای دینی، روحی، علمی و اخلاقی فرزندان مسلمان برنامه ریزی منظم انجام گیرد و این خود انگیزه‌ای است جهت برپایی مهد كودك هایی كه آموزه های گوناگون خویش را در قالب كتاب و سنت تحویل ذهن بی غبار كودكان مسلمان بدهند .

اما بطور مسلم، این هدف جز در سایه مراكز دینی و زیر نظر اندیشمندان آن، در شرایط دیگر دنبال نخواهد شد . بر همین اساس، دانشمندان دینی درکشورهای اسلامی ازجمله پاكستان اقدام به برپایی مهدكودك هایی ویژه به عنوان: «اقرأ روضة الاطفال» زیر نظر علمای دینی در بسیاری از شهرها و مناطق این كشورها نموده‌اند.

از این رو، جهت اجرای طرح مذكور ، در نظر است گزیده ای از سایر برنامه های داخلی و خارجی حسب انتخاب علمای كرام با مشوره اهل فن بعنوان برنامه كاری انتخاب شود.

لازم است طرح مذكور توسط فارغ التحصیلان مدارس دینی و زیر نظر اساتذه و علمای كرام به اجرا در آید. و در این راستا دلائل بیشماری وجود دارد كه به مواردی از آنها اشاره می‌شود:

1ـ مواد تعلیمی سایر مهد كودك ها اغلب عاری از جنبه های اصول اعتقادی و مسائل فقهی نظیر وضو ، نماز و غیره بوده و در موارد كمی آموزه ها مطابق مذهب اهل سنت می باشند.

2ـ چه بسا كه بسیاری از كودكان بعد از پشت سر گذاشتن مراحل پیش دبستانی، نه تنها چیزی از مسائل دینی نیاموخته بلكه گرایشی چندانی هم به دین نخواهند داشت و حتی بسیاری از كارشناسان نیزبر همین باورند

3ـ با توجه به اینكه طرح مذكور یك نیاز عمومی و كلی است ، باید در قبال نمادینه کردن آن بطور فراگیر و عمومی اقدام نموده و درکنارحوزه ها ومدارس دینی همانند یک شعبه فعال در نظر گرفته شده و فردی از فارغ التحصیلان مشغول انجام این وظیفه شود . اما باید برای فارغ التحصیلان مدارس ، كلاس آموزشی و جهت مطالعه و قرائت ، كتابهایی اساسی در این موضوع انتخاب گشته و آزمونی از آنها در دارالعلوم زاهدان بعمل آید تا در صورت كسب نمرات مطلوب امتیاز اجرای برنامه را بدست آورند .

بطور مسلم برای اغلب مدارس ، آوردن كارشناسان و اختصاص شهریه مطلوب و تهیه منزل ویژه و غیره كاری مشكل و دشوار بوده و در اینصورت طرح مذكور ـ علی رغم اینكه یك نیاز كلی و عمومی است ـ شامل افراد محدود و انگشت شماری خواهد بود .

4ـ همانگونه كه تجربه ثابت كرد ، كه مدارس دینی برای تدریس كتب فارسی ـ كه جزو برنامه شورای هماهنگی مدارس است ـ نتوانستند از معلمان كار بگیرند و اساتذه شخصاً به شیوه های گوناگون دست به كار شدند . بر همین قیاس در این راستا نیز استخدام كارشناسان جز در مواردی محدود، كاری مشكل و دشوار می باشد .

5ـ همانگونه كه از برنامه چهار ساله ابتدائی و اعدادی ، بتدریج و با گذشت زمان ، دو سال اعدادی عملاً در نصاب شورای هماهنگی شامل گشته بسیار شایسته است كه سال اول و دوم ابتدایی نیز ـ بنابر نیاز مبرم دانش آموزان ـ هر چه زودتر عملاً شامل برنامه قرار گیرد و در اینصورت «روضة الاطفال» همچون سایر طرحهای پیش دبستانی طرح « پیش ابتدایی » قرار خواهد گرفت ، كه در اینصورت نصاب شورای هماهنگی مدارس ، كامل گشته و شامل برنامه آموزشی كامل برای فرزندان مسلمین از مراحل كودكی یعنی «روضة الاطفال» یا پیش ابتدایی ، ابتدایی ، اعدادی ، مقدمات و ... تا تخصص در فنون مختلف خواهد بود .

اما آنچه در این مراحل اولیه و دشوار «روضة الاطفال» دنبال می‌شود گزیده ای از سایر برنامه ها با نظرداشت امور فوق الذكر بوده و به مرور زمان تجربه عملی  نقطه های ضعف و قوت كار را طبق تشخیص اساتید كرام نشان داده و به یاری خداوند در آینده مواد و برنامه درسی و اجرایی این طرح به صورت جزوه‌ها  زیر نظر مسئولین امر فراهم آمده و به سایر مراجعین و مدارس ارائه خواهد شد. امید است این گام هر چند كوتاه در راستای خدمت به فرزندان مسلمین ، مثمرثمر واقع گشته و مورد قبول درگاه خداوندی و عموم مردم مسلمان قرار گیرد              وماتوفیقی الا بالله علیه توكلت و الیه انیب               




طبقه بندی: عمومی، 


نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 9 مرداد 1387 توسط ابراهیم قادری


درباره وبلاگ
جستجو
آرشيو مطالب
آخرين مطالب
نويسندگان
موضوعات
پيوند ها
پيوندهاي روزانه
آمار سايت